Черкаси – місто на березі Дніпра. Таким усі знають цей обласний центр України.
Як склалася доля річкового судноплавства у місті та наскільки активно розвивається ця сфера економічної діяльності у регіоні — більш детально у нашому матеріалі на сайті cherkasy-future.
Дещо з історії річкового транспорту
З часу заснування Черкаси були портовим містом, тому люди намагались селитись ближче до річки. Протягом 19-20 ст. в місті активно розвивалось парове і теплове судноплавство.
Черкаси були важливим проміжним пунктом – через місто перевозили деревину на південь України. Активний розвиток судноплавства став одним із основних чинників популяризації регіону та розквіту промисловості в цій місцевості.
Проте з часом судноплавство регіону занепало, почали розвиватись інші сфери діяльності і поступово цей напрямок перестав належним чином використовуватись. Цьому сприяли різні фактори і, як результат, – річковий вокзал перестав виконувати свої прямі функції.
Спогади містян
Місцевий історик, черкащанин Михайло Сиволап, часто згадує, якими були поїздки до Києва з Черкас по Дніпру. За його словами ті відчуття неможливо передати, їх варто відчути.
Тоді поїздка до столиці тривала 5 годин, проте цей час спливав дуже швидко. Протягом всієї дороги можна було споглядати неймовірної краси краєвиди українського краю, які просто заворожували. А ще черкаський історик згадує швартування в портах, свіжий дніпровський бриз, шлюзування в Каневі. До слова, тоді поїздка Дніпром коштувала дещо дорожче, ніж автобусом, але воно було того варте.
Інший житель Черкас, психолог та колишній учасник АТО, Володимир Мамалига, теж пригадує свої юнацькі роки з поїздками по Дніпру. На початку 80-х рр. він навчався в Каневі, тому часто курсував до Черкас по Дніпру. Востаннє він потрапив на рейс до Черкас в 1996 році. Після цього, через певний час, річкові рейси було припинено.
Зміни сучасності
Аж до 2010 року питання щодо використання річпорту не виникало. Лиш в 2010 році тут почав працювати центр по організації туристичних прогулянкових поїздок на теплоході. Такий варіант розвитку «судноплавства» явно не спричинив фурор у місцевого населення, але певні зміни все таки відбулись.
Маршрут теплоходу складає поїздку до черкаської дамби та назад, з часом у дорозі близько 1-1,5 години. Вечірні разові поїздки триваліші, вони становлять 2,5 години у дорозі.
Тоді ж, в 2010 році тодішнім мером Черкас, Сергієм Одаричем, було заплановано розвиток острівного туризму: планувалось проводити рейси на острови Дніпра поблизу Черкас. Також тоді в планах голови міста був розвиток транзитних пасажирських перевезень. Проте ці дві досить таки непогані ідеї залишились лише нездійсненими планами тодішнього керівництва.
Вантажні перевезення
Привітні підприємці Черкас в 2019 році виступили з ідеєю відродження вантажних перевезень по Дніпру. Черкаські бізнесмени проявили ініціативу у створенні елеватора на базі річпорту міста. Зокрема, цим планувала займатись фірма «Посейдон». Вони навіть почали будувати елеваторну підстанцію, проте через деякий час передали її у власність агрофірмі «Сила землі».
На одному з етапів будівництва місцевою владою було виголошено заяву щодо незаконності будь-яких дій, адже компанія не має офіційного дозволу на будівництво. Тому, довелось принити всі роботи і на сьогодні цей проект заморожено на невизначений термін.
Чи можливі зміни?
Залишається надіятись, що з часом місцева влада все ж таки стане працювати на благо міста та відродить всі забуті та незавершені проекти. Тому, сподіваємось, що річковий порт Черкас запрацює і буде приймати гостей з різних куточків України.