Неділя, 28 Квітня, 2024

Історія найвідомішого місцевого транспорту Черкас

Кожне місто України має власний найвідоміший місцевий транспорт. Наприклад, у Києві чи Харкові це метро; у Львові – трамвай; а якщо говорити саме про Черкаси, то тут, безумно, таким транспортом є тролейбус. Взагалі, в теорії урбаністики тролейбуси посідають 2 місце за практичністю серед усього громадського транспорту: поступаються лише трамваям. Саме тому, розповідає сайт cherkasy-future, важливо розвивати цей вид місцевого транспорту, чим наше місто займається вже більше 60-ти років. 

Задача нас із вами, як корінних черкащан, знати про те, як же був створений той транспорт, на якому ми кожного дня добираємося до місця роботи, навчання або в будь-яку іншу точку міста. Відверто кажучи, історія виникнення та розвитку міського тролейбусного руху доволі об’ємна, однак у запропонованій статті спробуємо в цій темі все ж розібратися. 

Виникнення першого тролейбусного маршруту в Черкасах

Як відомо, будь-яка міська ініціатива має розпочатись із прийняття певного акту місцевою владою. Так трапилось і на цей раз. 2 червня 1959 року Черкаська обласна рада підписала рішення щодо створення проєкту першої лінії тролейбусного руху в місті Черкаси. Проте братися до фактичного будівництва ніхто не поспішав: з паперу в реальність план побудови першого тролейбусного маршруту перекочував лише  через 6 років. 

Так, будівництво черкаського тролейбусного парку було розпочато тільки на початку 1965 року. Втім завершено воно було доволі швидко. Уже в листопаді того ж року Черкасами проїхався перший тролейбус, а згодом було запущено повноцінну лінію тролейбусного руху.

Перший маршрут, під номером 2, з’єднував центр Черкас із місцевою ТЕЦ, про яку ви, до речі, можете почитати за цим ПОСИЛАННЯМ.  (додайте сюди посилання зі статті про електрику, якщо так не можна – видаліть речення)

Про перші черкаські тролейбуси 

Так як місцевого заводу “Богдан” ще не існувало, перші тролейбуси довелося позичати в Одеського автоскладального заводу (ОдАЗ). Першим тролейбусом, що проїхався черкаськими вулицями був ОдАЗ-695Т. Зараз поговоримо про нього детально.

ОдАЗ-695Т – це точна копія моделі, яка збиралася на Львівському автобусному заводі і виглядала вона ось так:

Фото: ЛАЗ-695Т, 1963 року випуску

Однак львівський завод випустив усього 10 одиниць таких тролейбусів: виробництво майже одразу було перенесено в Київ. Там наш ЛАЗ-695Т називався Київ-5ЛА і вже київським заводом було випущено 75 тролейбусів. 

Зі збільшенням дефіциту громадського транспорту в містах Радянського Союзу (ця проблема стосувалась і Черкас), зростала необхідність і в підвищенні виробничих потужностей. Саме тому до випуску наших тролейбусів підключився вже відомий вам Одеський автоскладальний завод. Там виробництво пішло повним ходом: усього за 2 роки – з 1963 по 1965 рр. – на ОдАЗ створили 476 одиниць ОдАЗ-695Т. Деякі з них були привезені саме в Черкаси і возили людей протягом десятиріч. 

Цікаво, що в Черкасах навіть зараз, через 60 років, ОдАЗ-695Т продовжують іноді використовувати в якості допоміжної техніки! Зверніть на це увагу, коли гулятимете містом.

Якщо ж говорити про технічні характеристики першого черкаського тролейбусу, то варто звернути увагу на:

1) Він міг розвивати швидкість до 50 км/год;

2) Був легким та більш дешевим у виробництві, ніж його попередники;

3) Мав 2 головних недоліки: 

– невеликий термін служби (до 8 років), що, як ми з’ясували, не зовсім відповідає дійсності,

– передбачав мало пасажирських місць. 

Як би там не було, тролейбус ОдАЗ-695Т назавжди вписаний у історію Черкас!

Міські тролейбуси під час СРСР

Протягом 1966-68 років до Черкас привозили тролейбуси, які раніше обслуговували мешканців Києва. Також активно будувалися лінії контактних мереж і, як наслідок, запускалися все нові тролейбусні маршрути. Так, був прокладений шлях від Центру до Рафзаводу – №1, від Центру до Залізничного вокзалу –  №3 і від Центру до Хімкомбікату –  №4. Часто прокладувались мережі між найбільшими черкаськими підприємствами: наприклад, від ТЕЦ до Хімкомбінату.

У період з 1969 по 1975 роки до Черкас приїхали нові тролейбуси: ЗиУ 5 та ЗиУ-682. Це саме ті тролейбуси, які зараз ми можемо бачити в місті кожного дня… Вдумайтесь у те, що їм уже більше 50 років, однак за частотою їх використовують нарівні з новенькими, “богданівськими”, тролейбусами. Це феноменально… Одначе не лише тролейбусами запам’яталися ці 5 років: продовжилася тенденція побудови нових мереж.

Далі все проходило за тим же сценарієм: відкривалися нові маршрути, перелічувати які сенсу просто немає. Краще зупинитись на найбільших змінах, що відбулися у тролейбусній сфері Черкас за наступні 15 років:

1) У 1975 р. було побудоване нове розворотне кільце у ПЗР;

2) У 1985 р. сталося відкриття легендарного маршруту під номером 10. Тролейбус, як і зараз, рухався з Річкового вокзалу до вул. Сумгаїтської;

3) У 1986 р. було прийнято рішення побудувати друге тролейбусне депо в місті.

На цьому період СРСР для наших тролейбусів завершується.

Черкаські тролейбуси за часів незалежної України

За перші роки незалежності черкаський тролейбусний парк поповнився такими одиницями техніки, як тролейбуси ЗиУ-683Б та К-11у. Зміни відбулися і у внутрішній системі громадських тролейбусів: з’явилася посада кондуктора. Раніше, за часів СРСР, пасажири пробивали талончики у спеціальних апаратах, які розміщувалися в кожному тролейбусі. Перевіркою “зайців” займалися контролери, які могли в будь-який момент зайти у ваш тролейбус та подивитись чи маєте ви талончик. З 1995 року все змінилось.

27.04.2000 року Черкаське тролейбусне управління змінило назву на відому всім черкащанам «Черкасиелектротранс». 

Протягом наступних років усе йшло своїм темпом: прокладалися нові тролейбусні маршрути, завод “Богдан” почав виготовляти тролейбуси для Черкас, а вартість проїзду невпинно зростала. 

Висновки

Ось такою постає перед нами історія черкаських тролейбусів. На нашу думку, кожен корінний містянин має знати шлях становлення найпопулярнішого громадського транспорту Черкас. Це розширює розуміння міста, а також дає змогу по-новому подивитись на місцевий транспорт. 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.