Субота, 20 Серпня, 2022

Історія появи телефонного зв’язку в Черкасах

Місто Черкаси має давню та цікаву історію свого існування. Зокрема, процес становлення міста проявляється в технологічних здобутках, що розвиваються та впроваджуються в Черкасах. У певний період однією з таких інновацій у місті став телефонний зв’язок.

Історія телефонного зв’язку на території сучасної Черкащини розпочинається в далекому 1887 році, коли в рамках тоді ще Черкаського повіту було прокладено лінії довжиною 107 кілометрів. Однак зачіпати настільки давні часи розвитку зв’язку в місті в даній статті ми не будемо. Краще, у цій статті на сайті cherkasy-future, поговоримо про телефонний зв’язок у Черкасах, починаючи з утворення області в 1954 році до сьогодення. 

Яку роль в історії телефонного зв’язку відігравав черкаський Головпоштамт

За часів Радянського Союзу основним місцем комунікації на великих відстанях були пошти. Там можна було надіслати та отримати листівки, посилки, бандеролі, переслати комусь гроші, а також – поспілкуватися зі своїми родичами по телефону. 

Приблизно такі ж функції намагалося виконувати і черкаське відділення пошти, проте виходило це, скажемо відверто, не дуже. Незважаючи на те, що Черкаська область існувала вже більше десяти років, у центрі області – місті Черкаси – усе ще не було відділення Головпошти. Його роль відігравала невелика, одноповерхова пошта, що скоріше нагадувала відділення в якомусь селі, а не в 60-тисячному місті. Туди кожного дня приходили черкащани та гості міста, аби скористуватися телеграфом або переговорним пунктом. 

За даними 1956 року, що надавала сама черкаська пошта, місцеве відділення кожного дня отримувало близько 9000 листів і понад 4500 листів відправляло в різні населені пункти як у рамках СРСР, так і всього світу. Черкащани кожного дня здійснювали тисячі грошових переказів, відправляли сотні посилок, а також регулярно обмінювалися телеграмами. Окремо варто сказати, що середня кількість телефонних дзвінків лише з одного – основного відділення черкаської пошти – становила більше 1500 одниць/день.   

Стало очевидно, що працівники пошти в Черкасах просто не встигають виконувати покладені них зобов’язання і цю проблему необхідно було якось вирішувати.

Як у Черкасах з’явився Будинок зв’язку 

У зв’язку зі збільшенням навантаження на відділення пошти в Черкасах було прийнято рішення з побудови повноцінного Будинку зв’язку. Роботи почалися в 1962 році, а вже через 2 роки на вулиці імені Т. Г. Шевченка почали вимальовуватися перші форми масивного комунікаційного центру Черкас. Уже тоді стало зрозуміло, що будівля буде масштабною та відіграватиме важливу роль у розвитку міста. 

1 травня 1965 року будівництво було офіційно завершено і Черкаський головпоштамт впустив до себе перших жителів міста. Головпоштамт отримав індекс 257000, який залишався з ним аж до 1991 року. Зведений черкащанами – С. Рецем та І. Бравером – Черкаський будинок зв’язку став справжнім прикладом для багатьох міст України. У майбутньому копії черкаської споруди були побудовані в таких містах, як Запоріжя, Миколаїв, Суми Лисичанськ та інші.

Розширення Черкаського будинку зв’язку 

Потреби містян зростали так само швидко, як і їхня кількість. У 1975 році, через 10 років після возведення Будинку зв’язку, кількість черкащан збільшилася вдвічі – до 200 тисяч осіб. Відповідно до такої тенденції, з’явилася потреба в розширенні приміщень Черкаського головпоштамту. Так і трапилося. 

У кінці 1975 року запрацювало нове приміщення черкаського Будинку зв’язку. Туди завезли все необхідне устаткування для здійснення телефонного зв’язку, зокрема, автоматичні телефонні станції, які були розраховані на 20 000 номерів та пункт для міжміського зв’язку на 25 кабін (до 75-го в головпоштамті налічувалося всього 24 кабіни – тепер вдвічі більше). Такі зміни були дуже важливою складовою прогресу в області телефонного зв’язку в місті. Зараз пояснемо чому.

У давні часи СРСР далеко не кожен радянський громадянин міг дозволити собі звичайний домашній телефон. І справа тут навіть не в його вартості. Річ у тім, що задля отримання домашнього стаціонарного телефону, було необхідно відстояти в черзі роки, а то й десятиріччя. Будинок зв’язку (як і поодинокі переговорні кабінки на вулицях міста) був єдиним способом скомунікувати зі своїми близькими, що знаходилися в сотнях кілометрах від вас. 

У такому вигляді Черкаський будинок зв’язку проіснував аж до самого розпаду Радянського Союзу.

Телефонний зв’язок у Черкасах після проголошення незалежності України

У 1991 році, коли Україна виборола своє право на суверенітет, молода країна отримала у спадок мережі електрозв’язків, що існували за часів Радянського Союзу. Контроль за галуззю електрозв’язку перейшов під крило Міністерства зв’язку України. Як правило, обладнання було застарілим і потребувало миттєвої реновації. Логічно, з цього моменту як в Україні, так і Черкасах починаються масивні зміни в області телефонного зв’язку. 

У 1993 році була розроблена концепція Єдиної національної системи зв’язку України. Відповідно до неї сфера зв’язку в Україні була поділена на дві частини: поштовий зв’язок та електрозв’язок. Першим займалась “Укрпошта”, другим – “Укртелеком”. У Черкасах обидві організації зайняли місця колишнього головпоштамту: “Укрпошта” оселилася в основному корпусі, а “Укртелеком” – у додатковому, що збудували в 1975 році. 

У черкаських дев’яностих потенціал цих двох підприємств здавався неймовірним. Ціле покоління місцевих студентів обирало в якості майбутньої професії саме спеціальність радиста, зв’язківця і подібних, аби в майбутньому працювати в черкаському “Укртелекомі”. Однак доля їх спіткала невезуча.

Із розвитком технологій, комп’ютеризації та цифровізації послуги телефонного зв’язку все частіше почали відходити на другий план. Як наслідок, працівників у черкаському “Укртелекомі” почали скорочувати, а фінансування критично зменшувати. На початку нульових багато черкащан втратили свою роботу – не врятувала навіть сусідня “Укрпошта”, яка також зазнала втрат як з точки зору клієнтів, так і з точки зору фінансування. 

В останнє десятиріччя черкаський “Укртелеком” перекваліфікувався і надає послуги інтернету та телебачення по всьому місту. Виключно таким підлаштуванням під сучасні тендеції підприємтву вдалося уникнути банкрутства та залишитися на ринку як України, так і Черкас. 

Замість післямови

Зараз доступ до телефонного зв’язку має абсолютно кожен черкащанин, одначе так було далеко не завжди. Сьогодні ми в цьому запевнилися. Розвиток телефонного зв’язку в Черкасах – це довгий процес, який безперебійно розвивався і продовжує це робити в наші дні. У місті та області з’являються все нові вежі телефонного зв’язку, що дозволяють спілкуватися з рідними навіть із найглухіших куточків черкаських лісів. Такий технологічний бум у місті Черкаси трапився виключно завдяки довгій, майже 150-ти річній, історії розвитку телефонного зв’язку в нашому краї. Тепер цю дивовижну та іноді складну історію знаєте й ви. 

Маємо надію, стаття виявилася для вас корисною і ви розповісте про неї своїм знайомим, краще – зідзвонившись з ними по телефону!

Latest Posts

.