Черкаський автовокзал був колись одним з найкращих і передових в Україні. Другим по розміру після автовокзалу міста Дніпро. Але хоч він і мав сучасний дизайн того часу, був одним з найкомфортніших в Україні, використовував автобусні сполучення та великий пасажирообіг. Однак на повну потужність він не працював за весь час своєї експлуатації. Розповідаємо історію побудови, розвитку та занепаду автовокзалу міста Черкас у нашому матеріалі на сайті cherkasy-future.
Шляхове сполучення черкаського краю
Черкаська область у 1955 році налічувала в собі двадцять районів Київської, шість районів Полтавської, два райони Кіровоградської та одного Вінницької областей. Всі ці райони сформували загалом райони столичної області, тому шляхове сполучення Черкащини мало доволі розвинену інфраструктуру. Дороги з твердим покриттям налічували довжину близько 800 км. В наш час у 15 разів більше, але по якості стільки як і у ті часи. У 1958 році в Черкасах з’явилося пряме автобусне сполучення з усіма районними центрами. Впродовж чотирьох років було прокладено ще близько 500 км асфальтових доріг. Так до столиці можливо було доїхати рейсовими автобусами не тільки з Черкас, а також з Умані, Буків, Корсуня, Звенигородки, Жашкова. Автовокзал був розташований при залізничному вокзалі і повністю справлявся з пасажиропотоком.
Проходили роки. Найпопулярнішими автобусами у 1970 роки були угорські «Ікаруси» і автобуси вітчизняного виробництва на шляхах міжміського та приміського автосполучення. Добова кількість пасажироперевезень постійно збільшувалася і автостанція з часом стала замала, тому місту потрібен був новий автовокзал, значно більший. Черкаський філіал інституту «Гіпроцивільпромбуд» спроектував новий міський автопорт, як і колись його попередник, мав новий дизайнерський задум у архітектурному відтворенні щодо пасажирських перевезень.
Багатофункціональність нового автовокзалу
Нове приміщення автовокзалу, збудоване у 1985 році, докорінно відрізнялося по розміру і формам. Сучасний дизайн, класичні форми, монолітні матеріали, мінімалізм в усьому, зате є все необхідне, високофункціональне, просторе, створене для комфорту пасажирів. Задум архітекторів втілили невтомні працівники тресту «Черкасихімбуд» і генпідрядники БМУ-27. Черкаський автовокзал став одним із самих комфортних в Україні. Урочисте відкриття автовокзалу відбулося у лютому місяці 1985 року, самий перший його рейс був « Черкаси-Київ». Територія черкаського автовокзалу обладнана критими платформами, мала зручні крісла для очікування, налічувала 18 кас, 3 газетні кіоски. Також функціонували кімнати для відпочинку водіів, кімната матері і дитини, камера схову, невеликий готель, аптека, перукарня, таксофони міські та міжміські. Білети можливо було замовити по телефону. Черкаський автовокзал географічно розташований у самому центрі нашої країни. Всі ці зручності могли б забезпечити найбільший у країні трафік. На початку експлуатації автовокзал був розрахований на прийом близько 9 тисяч пасажирів, котрі прибували і відбували 250 –ма рейсами на 120 маршрутах .
Криза в Україні 1990-х років
В ті часи країна переживала економічну кризу, фінансування в держсекторі значно скоротилися, майже скрізь почався занепад. Не оминуло це і автовокзал. Стрімко почали з’являтися приватні перевізники, між якими почалися справжні війни за маршрути, пасажирів, висококваліфікованих водіїв, місця для паркування. Ті так звані автостанції не мали хоча б яких зручностей та навіть квиткових кас. Тому дуже шкода, що автопорт з такими можливостями так і не профункціонував на повну потужність.
Зараз Черкаський автовокзал належить акціонерному товариству «Черкаське обласне підприємство автобусних станцій». Автовокзал перебуває у вкрай занедбаному стані , опинився під загрозою закриття. Починаючи з 2016 року підприємство зазнало до 125 тисяч гривень збитків, а пасажиропотік зменшився на 15 %. Підприємству належать 24 автобусні станції в Черкаській області. Вони обслуговують близько 480 приміських, міжміських та міжобласних маршрутів. Всі ці станції потребують ремонту.
Наслідки неконкурентноспроможністі автовокзалу
Зараз приміщення Черкаського автовокзалу перебувають у жахливому стані, частково здаються в оренду підприємцям. Частину приміщень орендує приватна охоронна фірма і шиномонтаж. А з 2018 року частину приміщення орендував меблевий магазин.
Почалося безжальне знищення рідкісних фресок, які були створені черкаськими митцями при будівництві автовокзалу. Ці вандали орендатори прибили тумбочки і полиці прямо на унікальні фрески ручної роботи, це просто жахливо!!! Обуренню просто немає меж!!! Це монументальне мистецтво двадцятого сторіччя, спадщина нашим потомкам, яка зараз знищується через байдужість і низьку культуру окремих персон.
Ці фрески, ця краса створювалась, щоб діти і дорослі могли милуватися мистецтвом не лише на виставках і в музеях, а і в публічних місцях. Щоб доступ до прекрасного був всюди. Автор фресок міг би подати до суду за пошкодження творів мистецтва. Тому орендарям треба замислитися над своєю поведінкою і демонтувати свої меблі з фресок. Автовокзал наразі приватний і якось вплинути на директора автовокзалу не вдається. За його словами-орендарі ведуть господарську діяльність як хочуть, роблять що хочуть, це їх вибір. На який час заключений договір оренди невідомо.
Черкаський автовокзал потребує капітального ремонту. Дуже хотілося провести реконструкцію автовокзалу як ззовні, так із середини, але не змінюючи його зовнішнього вигляду. Тобто не перебудовувати його заново, а просто модернізувати, вдосконалити стилістику приміщення . Адже це історія Черкащини, її культурна спадщина. Дизайн хотілося б зробити сучасним та яскравим. Покращити зони очікування та відпочинку, обладнати автовокзал безкоштовним інтернетом, відновити готель для пасажирів, аптеку, щоб подорож і очікування були максимально комфортним і безпечними. Потрібно розвивати галузь автобусних перевезень, покращувати якість з надання послуг.
Для розвитку економіки України важливу роль відіграє черкаський автовокзал. Розвинена транспортна система з’єднує периферію з центральними містами. Автовокзал, як би важко не було, функціонує і приносить користь пасажирам, хоча потребує подальшого вдосконалення.
Насьогодні черкаський вокзал щодня обслуговує близько 250 пасажирів, у рейси відходять кожного дня від 60 до 130 автобусів. З автовокзалу автобуси відправляються в усі області по Україні. Але він працює не цілодобово. З 19 до 05-30 вокзал не працює. Квитки можливо купити як на самій станції у касі так і онлайн. Найбільш затребувані маршрути проходять по таким містам як Монастирище, Умань, Корсунь, Звенигородка, Жашків, Полтава, Дніпро, Лисянка, Кіровоград, Драбів, Переяслав-Хмельницький, Канів, Вінниця, Ватутіне, Моринці, Сегединці, Комарівка , Кривий Ріг, Харків, Городище, Миргород,Чернігів, Чигирин, Маньківка, Новоархангельск, Кононівка, Потоки, Колодисте, Київ.
Маємо надію, що ця стаття була для вас цікавою.