Вівторок, 5 Липня, 2022

Історія залізничного вокзалу Черкас

Усі великі міста України з’єднані між собою масштабною мережею залізничних колій, які нагадують артерії та вени, що транспортують кров у організмі людини. Однак у ролі крові виступають самі громадяни держави. Мандруючи від станції до станції, можна добратись до будь-якого місця на карті України. Така мобільність відкриває нові горизонти можливостей як для туристів, так і для тих, хто подорожує країною у зв’язку з роботою.

Немалу роль у перевезенні людей та транспортуванні вантажу по всій Україні відіграє саме Черкаська залізнична станція. Через неї поїзди курсують чи не кожну годину, що дозволяє вважати цю станцію однією з основних в Україні. У цій статті ми дізнаємося історію Черкаської станції, а також Черкаського залізничного вокзалу загалом. Важливо відмітити, що знання історії рідного міста – обов’язок кожного тутешнього мешканця. Тож цей матеріал, на сайті cherkasy-future, має бути корисним для більшості з читачив. Приємного!

Історія станції Черкаси: з кінця 19 ст. по кінець 20 ст.

Станція Черкаси з’явилась задовго до повноцінного залізничного вокзалу, однак саме станція була покладена в його основу. Якщо бути більш точним, то поява станції Черкаси датована 1876 роком. Із самого початку станція являла собою лише декілька колій біля яких розташовувався дерев’яний сарай, де пасажири очікували на свій рейс. Якщо зараз ми вважаємо такий сервіс цілковитим неподобством, то в ті часи такі умови влаштовували майже всіх мандрівників. 

Також цікавим є те, що залізниця, яка вела до станції, була прокладена напряму через усе місто. Це дозволило місцевим жителям використовувати поїзди в якості громадського транспорту: на них просто пересувалися Черкасами. 

Новий подих у розвиток станції був пов’язаний із серйозною реконструкцією її вокзальних приміщень у 1914 році. Тодішній вокзал став комфортнішим та займав більшу площу. Зокрема, до глобальних змін на станції слід віднести той факт, що вона перестала бути кінцевою. Завдяки побудові ще однієї залізничної станції –  Золотоноша I – Черкаси отримали статус станції транзитної. 

Наступним важливим етапом у історії станції була побудова нових вокзальних приміщень. По суті 1952 році планувалось побудувати абсолютно новий вокзал, який би передбачав не тільки залізничну станцію, а ще й автобусну. Так з’явився той самий Черкаський залізничний вокзал, яким користуються пасажири і в наш час. 

Зараз вдаватися в подробиці створення вокзалу ми не будемо, адже далі по тексту цій темі присвячений цілий окремий блок. Однак зазначимо декілька аспектів: 

– початок будівництва затягнувся аж на 9 років і відбувався лише в 1961 році;

– будувати вокзал доручили «Одесатрансбуд»;

– архітектором, який усе спроєктував, був Леонід Чуприна;

– будівництво тривало 2 роки і було завершено на початку листопада 1963 року.

Історія станції Черкаси: період незалежності України

Під час новітньої доби в історії України – з 1991 року – станція Черкаси ще більше розвинулась, адже вона активно фінансується з державного бюджету. Так, через станцію запускають нові поїзди, наприклад, дизель-поїзд ДПКр-3; у рамках проєкту «Розвиток швидкісних залізничних коридорів» від Черкас до Києва був запущений швидкісний експрес; регулярно проводяться роботи з електрифікації залізниці; постійно оновлюється привокзальна інфраструктура і тд. Також варто відмітити капітальний ремонт, що був проведений як на самій станції, так і всередині вокзальних приміщень.

Історія Черкаського залізничного вокзалу

Взагалі, із самого початку станція Черкаси була переважно вантажного типу та не передбачала регулярних пасажирських перевезень. Саме тому певний період часу станція просто не мала спеціально облаштованого приміщення, в якому можна було б очікувати на поїзд. Однак із розвитком індустріалізації та, відповідно, притоком сільського населення в міста, потреба у вокзалі постала перед Черкасами в якості невідкладної.

Зараз поговоримо про Черкаський залізничний вокзал саме в тому вигляді, в якому ми можемо його спостерігати й у наш час. 

Про будівництво залізничного вокзалу в Черкасах серйозно задумались після того, як наше місто стало адміністративно-територіальним центром Черкаської області. За створення проєкту взявся відомий радянський архітектор Леонід Чуприна. Створюючи наш вокзал, Леонід уперше в СРСР намагався об’єднати як залізничну, так і автобусну станції. І в нього це вийшло: у такому вигляді вокзал функціонує і в наш час. 

Черкаський залізничний вокзал також передбачав наявність камер для зберігання вантажу, медичного центру та відділенням пошти. Залізничними лініями вокзал з’єднувався з найбільшими містами України та колишнього Радянського Союзу: Київ, Одеса, Харків, Львів, Миколаїв, Херсон, Москва, Ленінград, Мінськ і тд. Особливу увагу при побудові вокзалу приділяли його зовнішньому вигляду: його намагалися зробити доволі помпезним (звичайно, в радянському розумінні цього слова). Про це в наступному блоці.

Зовнішній вигляд Черкаського залізничного вокзалу: від СРСР до сьогодення

В основу візуального оформлення вокзалу була покладена популярна в СРСР ідея того, що архітектура має виглядати як мінімум сучасно, а як максимум – футуристично. Так, черкаський вокзал було збудовано з великим використанням скла, що візуально збільшувало площу та об’єм приміщення. Зали вокзалу – очікування та касовий – хоч і не вважались достатньо просторими, однак були виконані з дерева, кераміки, граніту і тд. Погодьтеся, це набагато краще за сарай із досок, яким користувалися пасажири до реконструкції. Також варто відзначити наявність скульптури на фасаді вокзальної будівлі. 

Висновки

Враховуючи всі перелічені факти, можна сказати, що Черкаський залізничний вокзал має цікаву та доволі тривалу історію. Історію, яку варто знати кожному містянину, адже уявити Черкаси без місцевої станції просто неможливо. 

Шановні читачі, якщо ви дізналися щось нове про Черкаський залізничний вокзал, розкажіть про цю статтю друзям. Нам буде дуже приємно!

Latest Posts