У інтернет-просторі ви знайдете купу статей, які присвячені найпопулярнішим районам Черкас: Центр, Митниця, Соснівка, Казбет та інші. Однак про найкращий район міста – Південно-Західний – на жаль, знайти майже нічого неможливо. Сьогодні ми спробуємо виправити цю ситуацію.
Південно-Західний район (скорочено – ПЗР) має не стільки тривалу, скільки насичену історію існування. Те, з чого район починався і те, як він виглядає зараз – це видатна заслуга наших попередників. Не знати історію ПЗР, будучи корінним черкащанином, а що ще гірше – мешканцем Південно-Західного, є одним із найстрашніших гріхів людства.
Саме тому в запропонованій статті на сайті cherkasy-future, попри брак інформаційних джерел, спробуємо розібратися з тим, як відбувалась розбудова ПЗР, а також дізнаємось декілька цікавих фактів про цей мікрорайон. Отже, приємного читання!
Початок історії Південно-Західного
Південно-Західний район – доволі молодий район міста Черкаси. Його будівництво було розпочато лише на початку 1970-х років. До цього часу на місці ПЗР були звичайні поля, на яких росла пшениця. У найкоротші терміни на їхньому місці збудували потужні містоутворюючі підприємства (Азот, ТЕЦ, Хімреактиви, Машбуд та інші), а також велику кількість жилих комплексів, у яких мали б проживати робітники із місцевих заводів.
Взагалі, ПЗР із самого початку планувався як спальний район, де буде комфортно жити тисячам мешканців міста. Південно-Західний будували відповідно до ідеї ідеального соціалістичного містечка: жодних архітектурних надмірностей, очевидно, мікрорайонна (а не квартальна) забудова, наявність поблизу лікарень, паркових зон, шкіл, універмагів та іншого, а також розвинена транспортна розв’язка.
Але чому створення нового району було перенесено, грубо кажучи, на окраїну? Чому не можна було збудувати такий район у існуючих рамках міста, які були до 70-х? Відповідь доволі проста: тому що більша частина тодішніх Черкас (напевно, тільки крім центру) була заповнена приватними секторами. Аби побудувати на їхньому місці новий мікрорайон, довелося б усі ці приватні будинки просто зносити. Враховуючи такі обставини, близько 50 років тому було прийнято рішення будувати Південно-Західний район на окраїні міста.
Розквіт Південно-Західного району: головні чинники
Якщо на етапі проєктування мікрорайон ПЗ планувався як житловий масив для працівників хімічних заводів, то в у процесі будівництва мета дещо змінилася. Справжній розквіт Південно-Західного району почався з побудовою таких заводів, як “Ротор”, Завод телеграфної апаратури, Приладобудівний завод. Поговоримо про них окремо.
“Ротор”. Раніше підприємство називалось Заводом спеціального технічного обладнання. Згодом назву змінили на “Ротор”, а вже за часів незалежності України на його місці розташувався Черкаський автомобільний завод «Богдан». Підприємство займалося виготовленням роботів-маніпуляторів і механізованих конвеєрних ліній. Особливість “Ротору” полягала в тому, що цей завод не мав окремих приміщень: усі цехи знаходились під одним дахом. Підприємство цінувалось аж до самого його закриття, адже там виготовлялися єдині в СРСР верстати для виробництва друкованих плат.
Завод телеграфної апаратури. Був передовим заводом, що мав професійне, високотехнологічне, обладнання, точні програмні верстати, за якими працювали фахівці з усіх куточків не те, що Черкас – України! Найчастіше на заводі виготовлялись вироби передачі даних, якими користувався весь Радянський Союз. Також на ЗТА був окремий виробничий корпус, в якому розробляли засекречені військові пристрої, які переходили на потреби армії. Наразі завод перестав функціонувати, а його приміщення знаходяться в занедбаному становищі.
Приладобудівний завод. Історія цього заводу починається з того, що в середині 1970-х у Черкаси приїхала група німецьких фахівців, які будували газопровід Оренбург – західний кордон СРСР. Усе необхідне обладнання, а також жилі приміщення розмістили на вулиці 30 років Перемоги. Як тільки німці завершили свою справу та покинули територію підприємства – на його місці збудували Приладобудівний завод, на якому працювала велика кількість черкащан.
Резюмуючи, можна сказати, що запорука розквіту ПЗР – це потужні підприємства, з яких район, власне, і починався.
Цікавий факт про Південно-Західний район
У 1984 році ПЗР міг назавжди втратити свою автохтонну назву: рішенням міськвиконкому Південно-Західний перейменували в район “Перемоги”. Такі зміни були пов’язані із завершенням будівництва Черкаського міського парку Перемоги. Однак у побуті нова назва не прижилася, а коли Радянський Союз припинив своє існування, мікрорайону повернули його рідну назву “Південно-Західний”.
Черкаський міський зоопарк
Вагомий внесок у розвиток Південно-Західного району був зроблений завдяки побудові місцевого зоопарку. Його історія розпочиналась доволі скромно: раніше зоопарк був станцією юних натуралістів. Саме на території цієї станції розміщувався зоокуточок, із якого все і почалося. До кінця 80-х років зоокуточок налічував усього декілька вольєрів і з десяток тварин. Потім завдяки рішенню Черкаської міської ради на місці зоокуточку почалося будівництво міського зоопарку. З цього моменту зоопарк безперервно розвивається та кожного року приймає тисячі відвідувачів: як містян, так і туристів.
Наразі Черкаський міський зоопарк є одним із найкращих в Україні та щорічно отримує нагороди в області урбаністики.
Висновки
Південно-Західний район є вкрай важливою частиною міста Черкаси, що постійно розвивається. Сьогодні ми дізналися про те, з чого ПЗР починався, коли переживав найкращі часи, а також які особливості район таїть у собі. Мешканці мікрорайону мають пишатися тим, де вони проживають і знати історію рідного краю напам’ять.
Якщо ви дізналися хоча б щось нове про історію Південно-Західного району, розкажіть про це своїм друзям та родичам. Нам буде дуже приємно!